fredag 19 augusti 2016

65-68 var en lycklig tid det :-)


Sån här är man uppväxt i.Vi (eller fazzan & mozzan) hadde en sån här då...som låg i Långholmens båtklubb.Varje helg for vi iväg me,n...och for antingen åt vänster,ut i Mälaren...eller åt höger...vilket förde oss till saltsjön via Slussen.Vi var dom ända som vågade oss iväg så långt som till yttre kobbeland i skärgården,vilket gjorde att vi oftast var ensamna i vikarna därute.Nuförtiden ligger det ju rätt många i vikarna...men då fick man nästan en chock om man träffade på nån.

En gång när vi for över Mysingen  kom vi för långt österut i lite dimma...och blev rejält uppskrämda av en U-båt som plöttsligt dök upp ca 50 meter barbord (vänster för dom okunniga).Luckan åker upp...och upp kliver en stilig Kapten,och ställer sig att med kikare glo på oss.Visade sig att dom kollade smugglare :-) Men dom begrep ju hur det låg till när dom såg oss kidz upphetsat kuta omkring på skutan.

Aja...har många minnen från dessa turer.
Tack vare den hamnade vi sen ute i skärgården,där fazzan vår blev inhyrd att sköta ett båtvarv på kobbe Orrön...där vi bodde i 3-4 år för att sen flytta te kobbe Boskapsö...där vi bodde i drygt 40 år.



Orrö-tiden glömmer jag aldrig...med sina kalla vintrar och driiiivor med snö.Då behövde man inte bygga upp en snögrotta...det var bara att gräva sig nerår :-) 
Och isen var så tjock att vi åkte motorcyklar ut te ytterkobbarna...om inte motorcyklarna brunnit upp,vilket ju var rätt vanligt med dessa Husqvarnas "rödmyror".

Aja...snöskoter var rätt kul det med.
På den här tiden bodde jag på skolhemmet på Djurö.Varje Fredag blev jag och ngra andra kobbe-kidz hämtad på runmarö av ngra sånna skotrar med släp...och varje Söndag tebax igen.I bland kom Horngrens,Fazzan eller storebror i en sån här hydrokopter.


Historien om hur vi hamnade i kobbeland är rätt kul...ute på resa med fiskekuttern tjaaaatade jag & lillebror oss in te Dalarö för att köpa glass.Fazzan ville inte,då det var sen Söndaxkväll och han bara ville hem.Teslut svängde han in...och där i glass-kön började han språka med en man som hette Lalle.Han berättade att han & familjen skulle vilja flytta ut...men inga ställen fanns.Killen tittade pillemariskt på fazzan och sa..."Du...jag äger ett varv ute på Orrön,men bor och verkar på Villinge.Åk dit å glo på,t vetja".
Och så blev det.
Jisses vad ödet väljer åt oss.Om nu inte jag & brorsan tjatat in fazzan te denna glass-kiosk...var hade man hamnat då i livet? :-) :-)

Aja...en historia te,sen lägger jag ner för nu...
Utspelar sig oxå på Dalarö,där fazzan hadde ett tillfälligt jobb.Vid betalning frågade killen som fazzan gjort jobbet åt..."Du...jag har 2 rätt värdefulla grejer att betala dig med i stället för pengar...antingen en Motorcykel (bilden ovan) eller en tomt på Dalarö.Gissa vad han valde,som den gamla raggare/motorintreserade han en gång varit???
På den tiden var inte kobbelands-tomter lika värdefulla som dom är numera.Och Dalarö har faxtiskt numera den dyraste tomt-marken i hela landet,tätt följt av Smögen.

HAN TOG ALLTSÅ MOTORCYKELN!!!!!!!
Jisses. :-)

Ähh...har så mycket att berätta från min uppväxt därute,Sandhamnresor,kobbe-eldar,ragg av tözer,fiske mm...att jag själv tröttnat på mig nu.
Ofta tänkt mig att skriva en bok (ja,skratta ni) om,ett...men är som jag är.Lat och gärna vårdar min fritid.:-)

Nu...O & O
MOZZ.





Inga kommentarer: