måndag 25 juni 2018

Minnen fr min tid på Gustavsbergs-fabriken på 70-talet

https://youtu.be/RGMj0K6w7eo

Jisses vad kul vi hadde där på fabriken.Jobbade där 7 år på 70-talet (som ju filmen är ifrån).
Jag jobbade som verktygs-uppsättare på plast-fabriken.Satte upp rätt form i press-maskinen,hällde rätt plast-sort i maskintratten,ställde in tryck och allt.

När det var klart placerade jag en Finsk eller Jugoslavisk "robot" i skötar-stolen...som sen gradade och packade det som för tillfället kom ut.
Jag mins den där jävla muggen (bilden) som Roffe i filme (länken ovan) dricker ur.Vilket helvete att få till rätt tryck på maskinen det var på den mugg-faen :-)
Hursom...av alla mina 30-40 jobb i livet...var nog detta det roligaste och trivsamma.
Jisses vilken sammanhållning vi alla hade...med t.ex korpfotboll mellan dom olika avdelningarna som bestod av 7 st (Hushåll,Badkar,Plast o s v) där även Brandkåren deltog så vi skulle bli 8 lag.

Oftast vann ju givetvis brandkårs-laget...men ngra gånger vann faktist vi i Plast-laget...med mig på topp.Glömmer faen aldrig denne store Finne Jarmo...vår tunge back.
En gång fick vi straff...och jag brukade vara den som la dessa straffar.Då kommer Jarmo flåsandes,röd i ansiktet som vanligt, och vrålar "Jag tar den,Anders".
Ok...sa jag...och han pangade på.Det slutade med INKAST te motståndarna.Jävlar va han skämdes.Tillåmed domaren Pelle låg där på gruset och skrattade.

Jarmo ja...det var den killen jag umgicks mest med av alla.En zkittrevlig kille...stor som faen.
Vi åkte ofta in till Hovet och kollade på hockey mellan Sverige och Finland.En gång lurade han i mig en ramsa där han påstod att jag ropade "Heja Sverige och bu för Finland".
"Hacka pele routsi voita,etej mätä Soumi vojta"...ungefär.

Jag stod ju med Jarmo i Finska klacken,som kallade mig Svensk-token,och tjöt detta...och dom skrattade så dom grät.Jarmo hade givetvis vänt på det hela...så att jag stod där i min blågula tröja bland den blå-vita massan...och hejade på FINLAND :-)
Som sagt...på den tiden umgicks vi mycket på både arbete och på fritiden.Fanns ju inget internett...gubevars.Då kunde man oanmält knalla hem till varandra och ha lite kul.

Aja...tider det...som jag verkligen saknar...men välkomnar i mitt minne.


MOZZ.





Inga kommentarer: