fredag 21 december 2018

Psykisk ohälsa

Tittade på OL (Oponion live) nyss...och fick för mig att dela med mig av mina känslor,eftersom jag genom hela livet just haft dessa galna känslor.
Det här handlade alltså om en tjej som lidit av detta genom hela livet.Hon själv var inte i studion...utan där var hennes mor.
Rätt gripande historia faktist...men just DEN kan vi hoppa över.
Detta var ett uppföljnings-program...där modern då framträdde efter ett år.Hon berättade att resultatet av programmet blivit en insamling till dottern...så att nu mådde hon plötsligt bra.Hade kommit iväg på resa till Sydafrika mm mm.Äligt bra och välgörande för henne,tydligen.Och det kan man ju förstå.

Men funderingar på detta...resten av dom som mår trasstigt da?
Dom som mår illa är nog inte så få...och fler blir det framöver...med tanke på dom tokerier som nu sker och kommer att ske.Får DOM hjälp,tror vi?Menar...DOM får nog inga tillfällen att basunera ut sina problem i TV-rutan,inte.

Och apropå mod...vem faen söker för sånt här eg?Själv har jag inte sökt...förutom den gången det small till ordentligt...och jag själv gick till läkaren efter att ha suttit 2 veckor i lägenheten och skakat och krökat ner mig totalt.Den gången hamnade jag ju på psyket,vilket för mig var jäkligt välgörande,i 6 dagar/nätter.

MEN...har hela tiden sen dess (6 år sen) undrat över varför ingen har kontaktat mig och frågat hur jag mår.Dagens psyk-vård är nog inte vad den borde vara.

Shore...haft ngra perioder efter denna oxå...men det har jag tagit hand om själv.Kräver ju inte att NÅGON ska tycka synd om mig givetvis...men undrar mer hur många vi är som inte vågar ta kontakt och nöjer oss med själv-vård.Om man nu kan kalla hårt krökande för själv-vård.Nog nått vi aldrig får svar på.Men...undrar gör vi nog.

Och som sagt...med alla krav som vi idag ställer på samhället...(tåg ska gå i tid,barnbidrag & andra bidrag ska vara hööga,bilar drar för mycket bensin,läkarbesök kostar för mycket O S V) så kan man nog inte kräva att sjuka & gamla ska få hjälp i första hand.Eller...KAN vi det?

Min tro är att GAMLA människor skulle vi kunna hjälpa från mycket ensamhet genom att bygga boende till dom,som dom sen har råd att bo i.Numera byggs bara seniorboende...som man måste ha gooott om pengar för att kunna nyttja.

Var tog dom gamla tidernas ålderdoms-hem vägen? Där folk kunde få dö med ett leende...och tiden dit må hyfsat bra.Man fick hyra en lägenhet...och hade sällskap om man ville genom att gå ner till kaffeterian eller nått.

Sånt gamlings-boende finns ju inte längre,med ngra få undantag typ alldeles utmärkta Gustavsgården här på Värmdö.
För dyrt att bygga sånt nuförtiden...då kommuner inte har råd (gamlingar ÄR ju inte prio 1 längre) att bidra när byggfirmorna bygger sina köpelägenheter.
Parkbänks-liggarna har ju ökat...så DET ser väl kommuner som en lösning då.Billigt för dom,antar jag.

Nop...prio ligger som sagt på annat numera.Typ...migration och hjälp åt hela världen mm.
Gamlingar kan vi lämna utanför...i förhoppning om att dom ska dö innan dom börjar kosta pengar.

Nya dippen för mig är vårdens behandling av min storebror (bilden ovan).
Helt jävla galet när han var 3:e månad blir kallad till läkare i Huddinge eller Solna...där sen en läkare känner på hans hals (flytande föda i 12 månader nu) i 15 sekunder och efter det skickar hem honom igen.
Till det 10 kvadratmeters (dusch inräknad) hotell-rum som Värmdö Kommun placerat honom...I NACKA...för att sen sättas sist i behandlings-kö,n igen.

Ett boende som ligger 4-5 minuters promenadväg från Nacka Sjukhus!!!!!
Illa...enligt mig.Jävligt illa.
Men e som de e me de.När vi slutat producera...ska vi helt enkelt förväntas dö.
Och så förvånas folk över att SD växer!!Jisses.
Själv är jag nog nr 11 på bilden...på G mot 12:an...så klarar mig nog i lill-stugan ett tag till.Har jag tur...så dör jag innan 13 blir aktuellt.Hops bara ngn hitt mig innan masken tar mig.För...även om man är avkolad...så vill man ju inte hittas så,va :-)
                                                                  MOZZ.

2 kommentarer:

Inger Skarp sa...

Mycket bra ritat! Skulle önska att detta blir mer offentligt. Hur gör man om du vill?

Ante sa...

Kopierar länken...och lägger på din FB-sida t.ex :-) Kram & Goz Jul,töz.Ska åka te Tommy i morgon och äta midag på restaurangen där.Hälsar te honom fr dig.Han mår rätt ok nu.Krram.